28 листопада 2014 року відбувся семінар – тренінг, головною метою якого було розкриття поняття агресивності поведінки у шкільному колективі та з’ясування шляхів попередження відповідних негативних проявів у поведінці дітей.
Семінар розпочався ознайомленням педагогів з поняттям агресія, агресивність та головними причинами закріплення агресивності у поведінці.
Агресивна дитина асоціювалась з кактусом, завданням педагогів було знайти головні причини та правила роботи з агресивними дітьми.
Були виділені декілька ключових причин дитячої агресивності, а саме:
• Бажання самоствердження дитини і залучення уваги однолітків та друзів.
• Прагнення одержати бажане.
• Прагнення до домінування.
• Помста.
• Захисна реакція.
• Підкреслення власної переваги за допомогою утиску особистості інших.
Психолог ознайомив присутніх з віковими особливостями прояву агресивної поведінки.
Стасиком Ю.М. було проаналізовано основні правила роботи з агресивними дітьми:
- Бути уважним до потреб дитини.
- Демонструвати модель неагресивної поведінки, бути хорошим прикладом для дітей.
- Бути послідовним у покаранні дитини, карати за конкретні вчинки.
- Покарання не повинно принижувати дитину.
- Надавати дитині можливість проявляти гнів безпосередньо після психотравмуючої ситуації.
- Розширювати поведінковий репертуар дитини, розвивати здібності до емпатії, вчити дітей ставити себе на місце інших.
- Вчити розпізнавати власний емоційний стан і стан іншого оточення.
Насамкінець, психолог запропонував ряд рекомендованих вправ та ігор, які варто застосовувати у педагогічній практиці для зняття надмірної психологічної напруги та попередження виникнення агресивних проявів у дитячій поведінці.
«Горобині бої». Діти обирають собі пару і на деякий час перетворюються на «войовничих горобців». Вони присідають, обхопивши руками коліна, боком стрибають один до одного і легенько штовхаються. Якщо хтось із дітей прибере руки з колін, він вибуває з гри. «Бої» починаються і закінчуються за вказівкою дорослого.
«Хвилина активного відпочинку». Психологічне розвантаження. Ведучий пропонує дітям балуватись, кожен робить, що йому хочеться: стрибає, бігає та інше. Повторний сигнал через 1-3 хв. говорить про завершення.
«Ні-Так!». Діти вільно бігають по приміщенню. Зустрічаючись, вони заглядають в очі один до одного та голосно кричать: «Ні! Ні! Потім за вказівкою ведучого зупиняються і знову починають бігати, але кричать вже «Так! Так!», заглядаючи один одному в очі.
Вправи для зняття агресії.
«Лимон». Ведучий говорить дітям: «Уявіть, що у вас в руках лимон. Видавіть з нього сік».
«Візьміть себе в руки». Дитині кажуть: «Як тільки ти відчуєш, що хвилюєшся, що тобі хочеться когось вдарити, щось кинути на підлогу, доведи свою силу: обхопи свої лікті та сильно притисни до грудей». (Це поза витриманої людини).
Рекомендована психогімнастика для зняття агресії.
«Узгоджені дії». Члени групи розходяться парами й починають імітувати спільну діяльність: рубання дров, робота на пожежній помпі, у кузні тощо.
«Штанга». Мета гри: навчання прийомів саморозслаблення.
Дитина уявляє, що піднімає «важку штангу». Потім кидає її і відпочиває.
|